05 de maig 2009

Practicant

Hi ha diversos sistemes per transcriure fonèticament el xinès a un sistema de símbols més senzill. A la Xina, fan servir l'anomenat pinyin, que consisteix en caràcters romans que representen els sons i estructures de la seva llengua. Moltes de les lletres es pronuncien d'una manera semblant a la nostra, amb l'afegit d'alguns dígrafs per indicar sons característics del mandarí, i tildes per indicar els tons.

A Taiwan, però, malgrat que sembla que de mica en mica van cap al pinyin, o una forma similar, durant els primers anys de l'ensenyament primari fan servir el zhuyin o, com és més conegut popularment, bopomofo (pel só dels primers quatre sons b, p, m, f) . Aquest és un sistema, similar al pinyin, que fa servir però símbols particulars per a representar tots els sons possibles en mandarí. Un dels avantatges que alguna gent ressalta és que l'escriptura s'assembla més a la xinesa i pot servir com a entrenament a l'hora d'aprendre a llegir. La taula d'equivalències:

És el sistema que fan servir per ensenyar a llegir els nens durant els primers anys, o als estrangers que aprenen xinès, i també un dels més estesos per escriure en teclats a ordinadors o telèfons mòbils d'una manera relativament senzilla, fent-lo servir per triar els caràcters adients a partir de la seva transcripció fonètica. Si voleu tenir més informació, a la wikipèdia teniu entrades ben extenses sobre zhuyin fuhao, hanyu pinyin, o tongyong pinyin (la variant taiwanesa del pinyin).

Fa uns mesos vaig memoritzar els símbols i els sons del bopomofo per si m'era útil en alguna ocasió, però com que no els vaig tocar gaire, de mica en mica van anar esborrant-se de la meva memòria. Ahir, però, vaig tornar a repassar la llista i la vaig recordar força ràpidament. Llavors em vaig dedicar a jugar una estona amb el meu mòbil fent servir aquests símbols per escriure en caràcters xinesos. Sorprenentment, em va funcionar molt millor del que m'imaginava. Potser serà una manera més fàcil d'aprendre més lletres.

2 comentaris:

Jordi ha dit...

Tu, com esteu tots amb les llengües. Políglotes!...(comentari previ a llegir el teu post...hehehehe)

Unknown ha dit...

Deu ser l'època de l'any, o la manca d'idees.