09 de novembre 2008

Visites de l'altra banda

Suposo que la visita a Taiwan durant aquesta setmana del representant xinès de l'organisme que tracta amb Taiwan ha estat d'alguna manera en les notícies de les Europes. Pel que he pogut llegir a les notícies, han acordat una sèrie de millores en les comunicacions que segur que ajudaran a millorar les relacions i el comerç entre els dos països. I potser farà rebaixar les tensions.

El que ja no tinc tan clar és què en pensa la gent. Hi ha opinions per tots els gustos, suposo. Hi ha hagut una bona colla de manifestacions en contra i més d'un enfrontament amb la policia. Això segur que ha sortit a la tele. Una part entra dins del joc de govern i oposició, com a tot arreu. Però no tot.

Parlant amb la gent del meu voltant, és curiós. Conec uns quants que estan per la independència, altres que ja els està bé la situació actual, i ningú no m'ha dit, clarament almenys, que volen la unificació. Personalment, penso que és una cosa molt difícil, per no dir impossible, que es faci voluntàriament. Vist el que he vist dels dos costats, no crec que la majoria dels taiwanesos ho vulgui, com m'han dit uns quants, als quals entenc perfectament, per raons òbvies. A més, crec que hi ha substancials diferències, econòmiques i culturals fins i tot, entre els dos països.

El que em va sorprendre van ser els comentaris d'alguns estudiants, generalment molt reservats, preguntant-me sobre com ho veia jo. Parlant amb ells, veuen les millores que els nous tractats portaran, però al mateix temps vaig notar que corre un sentiment d'inquietud sobre què pot passar a la llarga. I no m'estranya. Com va dir una altra, vosaltres, referint-se als estrangers, sempre podeu marxar a un altre lloc.

1 comentari:

pep. ha dit...

Interessant comentari. De vegades ser un estranger té els seus avantatges.