27 de juliol 2008

MRT

Ja porto tres mesos parlant del MRT. Bé, com suposo que ja sabeu, són les sigles del metro de Taipei (Metropolitan Rapid Transit). El sistema de metro de Taipei és molt modern; la primera línia va entrar en funcionament l'any 1996. Es nota en la construcció de les estacions i en els vagons. Tot és encara molt nou, ben il.luminat i amb un disseny molt semblant (i moltes estacions són gairebé idèntiques). És la sensació que vaig tenir a Bilbao. A més, l'estat de conservació és excel·lent i està molt net. Una de les raons és perquè està totalment prohibit menjar i beure al seu interior i es nota.

Mirant un plànol de les línies de metro

hi ha 7 línies de metro, però són més aviat quatre amb diverses potes o variants. En molts recorreguts el metro va sota terra, però hi ha molts trams a l'exterior, en vies elevades o a nivell de terra. Per tant, hi ha estacions sota terra i a l'exterior.

No sé perquè, a mi això d'anar en metro per l'exterior sempre m'ha agradat (a Londres i Berlin m'encantava). Suposo que és més entretingut i atractiu. Tenen un gran pla d'expansió del metro que si el fan, segurament, no com altres, els farà tenir una xarxa molt extensa. Cosa que no anirà malament pel caòtic trànsit de Taipei.

Les estacions em fan pensar en les que vaig veure a San Francisco amb andanes molt llargues per acollir el munt de vagons de cada tren. Les estacions subterrànies acostumen a ser totes molt similars, però amb el temps trobes les característiques diferents de cada una (apart del nom). Aquesta és la més propera a casa meva, Wanlong.


Tinc la sensació que la separació entre estacions és, en general, bastant més gran que a Barcelona. És cert que segurament han de cobrir més distància i això fa que vagi més ràpid. Funciona entre les 5 del matí i les 12:30 de la nit, amb freqüències de pas bastant decents. No tinc gaire clar com pot arribar a anar de ple. Quan jo hi he pujat, he anat en vagons bastant plens, però no tant com el que es veu al Japó.

El que sí que és una experiència és sortir o entrar del vagó en l'estació central (Taipei Main Station). Aquí es creuen dues línies de metro i els trens. És sempre un mar de gent i és l'únic lloc on he vist que hi ha una tanca a tota l'andana amb portes que només s'obren quan s'obren les del metro.

Una altra curiositat del metro de Taipei és que al terra estan marcades unes línies on fer cua a l'esperar el metro. Les respecten molt, tot sigui dit, i és una bona idea en aquelles estacions on entra o surt molta gent.

Als vagons, anuncien les estacions en quatre llengües: mandarí, taiwanès, hakka i anglès. I els rètols lluminosos donen informació en mandarí i anglès. Així que és força senzill orientar-se i tens la possibilitat de practicar els caràcters que vas aprenent.