25 de maig 2008

Retorn al passat

Tornant al meu passeig pel centre governamental de Taipei de dijous. Vaig passar per davant del palau del president, que estava tot engalanat,

ja que el dimarts passat va entrar a exercir el càrrec. Es diu Ma i és del Kuomingtang (el Partit Nacionalista Xinès) de llarga trajectòria (crec que no sempre afortunada).

Hi ha una cosa curiosa que m'està passant aquí, que no m'esperava. Hi ha algunes coses que em recorden a quan tenia uns 7 o 8 anys. En aquells temps, vés a saber per què, però a casa sempre hi ha hagut una mena de passió per aquestes coses, jo ja coneixia de tant de veure'ls a germanetes de la caritat com Kissinger, Moshe Dayan, Idi Amin, i tropa d'aquesta mena; no coneixia la vida sense que la guerra del Vietnam apareguès als Telediarios cada nit i no m'imaginava que el merder de Palestina seguiria tants i tants anys (no coneixem la vida sense això, de fet). Un dels temes que sortia de tant en tant, i suposo que per l'exotisme del nom, recordava, era Chiang Kai-Shek, el Kuomintang, la Xina Popular i la Xina Nacionalista —com aquells personatges grisos deien. Chiang Kai-Shek, president de tota la Xina i que va acabar exiliant-se a Taiwan en perdre davant del comunisme, va acabar sent de fet el cap d'una dictadura. Per molt megamausuleu que tingui a Taipei, també et trobes un momument a les víctimes dels anys de repressió (els anys de l'horror blanc, crec que els anonemenen).

En fi, que després de tants anys em trobo en la terra que provocava aquelles notícies tan curioses. En certa manera, fa que algunes coses em semblin més familiars.

1 comentari:

pep. ha dit...

D'alguna manera tot està relacionat, oi!